Kaevuritel, anestesioloogidel, radioloogidel ja teistel tervist kahjustava või eriiseloomuga töö tegijatel kaob vastavalt töölepingu seadusele valitsuse määrusega ette nähtud lühendatud tööaeg ja lisapuhkus.

Töölepingu seaduse järgi jääb töötajate ohutuse ja tervise tagamine kõikides tööga seotud aspektides täielikult tööandja kohustuseks, kirjutab värskes Eesti Töötervishoius sotsiaalministeeriumi tööelu arengu osakonna töökeskkonna juht Ivar Raik. See põhimõte on kirjas töötervishoiu ja tööohutuse seaduses ning Euroopa Nõukogu tööohutuse ja töötervishoiu raamdirektiivis 89/391/EMÜ.

Ainult tööpäeva lühendamine või lisapuhkuse andmine tervise kahjustamist kompenseerida ei saa. Lisapuhkuse andmine võiks autori arvates jääda kollektiivlepingu objektiks, sest seda võib käsitleda pigem tööandja soodustusena kui tervise säilitamiseks või taastamiseks vajaliku tegurina.

Tervist kahjustava töö nagu mis tahes muu töö puhul tuleb tööandjal selgitada riskianalüüsi käigus töökeskkonna ohutegurid ning hinnata tervise- ja ohutusriske. Euroopa Liidus on kehtestatud piirnormid ohtlikele kemikaalidele ja füüsikalistele ohuteguritele (müra, vibratsioon, ioniseeriv ja mitteioniseeriv kiirgus), lubatavad kiirgusdoosid kehtestas valitsus 17. mai 2004. aasta määrusega nr 193. Töötaja kokkupuude nende ohuteguritega tööpäeva jooksul ei tohi ületada piirnorme.

Kui kokkupuute vähendamiseks rakendatavatest tehnilistest ühiskaitsevahenditest ei piisa, siis antakse töötajale isikukaitsevahendid. Terviseriski saab vähendada ka töökorralduslike abinõudega, nagu puhkepauside võimaldamine, puhkeruumide sisseseadmine, tööülesannete vaheldamine jne. Tööandja peab korraldama tervisekontrolli töötajatele, kelle tervist võivad tööprotsessi käigus mõjutada töökeskkonna ohutegurid või töölaad, kirjutab Raik.

Alates 1. juulist kaotavad kehtivuse valitsuse 18. detsembri 2001. aasta määrus nr 405 „Allmaatööde, tervistkahjustavate tööde ja eriiseloomuga tööde loetelu, kus töötamisel rakendatakse lühendatud tööaega, ja lühendatud tööaja kestus” ja määrus nr 406 „Allmaatööde, tervistkahjustavate tööde ja eriiseloomuga tööde loetelu, kus töötamisel antakse lisapuhkust, ja lisapuhkuse kestus”.

Vt ka www.tootervishoid.ee.

Alates 1. juulist 2009 jõustuvad Vabariigi Valitsuse 25. juuni 2009. aasta määrus nr 110, millega on kehtestatud uus „Töölähetuse kulude hüvitiste maksmise kord ning välislähetuse päevaraha alammäär, maksmise tingimused ja kord” (https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13197685) ja Vabariigi Valitsuse 25. juuni 2009. aasta määrus nr 111, millega on muudetud „Teenistuslähetuse kulude hüvitamise ja päevaraha maksmise tingimusi, ulatust ja korda” (https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=13197730).

Ülalnimetatud korrad kehtivad selliste lähetuste puhul, mis algavad alates 1. juulist 2009. aastal. Kui lähetus algas enne 1. juulit 2009 ja lõpeb peale 1. juulit 2009, siis kehtivad veel kuni 30. juunini 2009 kehtinud lähetuste korrad ja maksustamise reeglid. Siinkohal on oluline lähetuse algus, mitte see, millal tööandja on lähetuse korralduse kirjalikult vormistanud.

Lähetust reguleerib tööõigus ja alates 1. juulist 2009 kehtiv töölepingu seadus ei sätesta enam riigisisese lähetuse korral päevaraha maksmise nõuet. Seega puudutavad muudatused eelkõige riigisisese lähetuse päevaraha, mille maksmisele alates 1. juulist 2009 tööandjal kohustus puudub ja millele maksuvaba piirmäära tulumaksuseadusega sätestatud ei ole.
Juhul, kui tööandja siiski otsustab riigisisesel lähetusel nn päevaraha maksta, siis makstud summa on oma olemuselt lisatasu, mis on töötasu osa ja kuulub vastavalt ka maksustamisele.
Kui riigisisesel lähetusel maksab nn päevaraha aga kolmas isik, siis nimetatud väljamakse maksustatakse kolmanda isiku juures kui saaja muu tulu.
Juhul, kui tööandja otsustab riigisisesel lähetusel kuludokumentide alusel kompenseerida toitlustuskulud, siis on tegemist erisoodustusega, millelt tööandjal tuleb maksta tulu- ja sotsiaalmaksu.

Töölähetusega seotud välislähetuste päevarahade osas olulisi muudatusi ei ole. Päevaraha alammääraks on ikka 350 krooni ja maksuvabaks piirmääraks 500 krooni. Määruse nr 110 § 4 lõige 4 lubab tööandjal vähendada välislähetuse päevaraha piirmäära kuni 70% ulatuses juhul, kui lähetuskohas viibimise ajal tagatakse lähetatule tasuta toitlustamine. Tööandja võib kehtestada maksuvaba päevaraha 350 kroonist 500 kroonini ja vastavat summat siis vähendada kuni 70%. Endiselt tuleb vormistada tööandja kirjalikult väljendatud otsus lähetuse kohta, milles tuleb kajastada välislähetuse korral ka lähetatule makstava päevaraha summat.

Muutunud on lähetusega otseselt seotud muude kulude maksustamine. Kui enne 1. juulit 2009 ei maksustatud lähetusega seotud muude kulude kompenseerimist riigisisesel lähetusel 100% ulatuses ja välislähetuse puhul 35% ulatuses päevaraha summast, siis alates 1. juulist 2009 võib kõik lähetusega otseselt seotud muud kulud kompenseerida maksuvabalt kuludokumendi alusel. Siinkohal ei tehta vahet, kas on tegemist riigisisese või välislähetusega.

Muutunud ei ole tööandjale kehtestatud majutuskulude maksuvabad piirmäärad, mis riigisisesel lähetusel on 1200 krooni ja välislähetuse puhul 2000 krooni. Maksuvaba piirmäär arvestatakse iga ööpäeva kohta eraldi.

17. detsembril 2008 vastu võetud ja 1. juulil 2009 jõustunud töölepingu seaduses (TLS) tegi seadusandja enne selle jõustumist vajalikke parandusi ja muudatusi, sealhulgas tööaja regulatsiooni puudutavaid. Samuti muutis Riigikogu töötuskindlustuse seaduses töötuskindlustushüvitiste regulatsiooni ja ravikindlustuse seaduses ning töötervishoiu ja tööohutuse seaduses töötajatele makstavate haigushüvitiste määrasid.

Erandid tööaja piirangutest

Töölepingu seaduse kohaselt ei tohi öötöötaja, kelle tervist mõjutab töökeskkonna ohutegur või töö iseloom, töötada rohkem kui 8 tundi 24-tunnise ajavahemiku jooksul (§ 50). Kokkulepe rohkem töötamise kohta on tühine. Samuti on tühine kokkulepe, mille kohaselt öötöötaja on kohustatud töötama keskmiselt rohkem kui 8 tundi 24 tunnise ajavahemiku jooksul 7-päevase arvestusperioodi kohta.

Seadus lubab öötöö piirangutest teha erandeid. Neid võib teha töölepingu või kollektiivlepinguga tööaja direktiivi 2003/88/EÜ artikli 17 lõikes 3 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et töötamine ei kahjusta töötaja tervist ja ohutust ning tööaeg ei ületa keskmiselt 48 tundi 7-päevase ajavahemiku kohta kuni 4-kuulise arvestusperioodi jooksul.

Direktiivi artikkel 17 lõige 3 lubab erandeid, kui töötaja töö- ja elukoht või tema erinevad töökohad asuvad üksteisest kaugel. Piirangust võib kõrvale kalduda turvamis- ja järelevalvetoimingute puhul, mis nõuavad vara ja isikute kaitseks pidevat kohalolekut – eriti turvameeste ja majahoidjate või valvetöötajate puhul.

Samuti on erandid lubatud tegevuste puhul, mis nõuavad teenuse või tootmise pidevat jätkumist, eriti ravi või hooldamisega seotud teenused, mida osutatakse haiglates või samalaadsetes asutustes, kaasa arvatud arstide töö koolitusel, hooldekodudes ja vanglates; sadama- või lennuväljatöö; ajakirjandus, posti- ja telekommunikatsiooniteenused; kiirabi, tuletõrje ja kodanikukaitseteenused; gaasi, vee ja elektrienergia tootmine, edastamine ja jaotamine; jäätmevedu; tööstusharud, kus tööd ei saa tehnilistel põhjustel katkestada; teadus- ja arendustegevus; põllumajandus; reisijateveoga seotud tööd.

Lisaks nimetatutele võib erandeid kohaldada seal, kus on ette näha tegevuse aktiviseerumist – eriti põllumajanduses, turismis, postiteenuste osutamisel. Lisaks lubab direktiiv teha öötöö piirangust erisusi direktiivi 89/391/EMÜ artikli 5 lõikes 4 kirjeldatud asjaoludel ja õnnetusjuhtumite või ähvardava õnnetuste ohu korral.

Töölepingu seadus näeb ette minimaalse igapäevase järjestikuse puhkeaja, mis seadusemuudatuse tulemusel lühenes 12 tunnilt 11 tunnile (§ 51). Igapäevase puhkeaja nõudest on võimalik teha erandeid kollektiivlepinguga. Erandeid saab teha sarnaselt öötöö eranditega tööaja direktiivi artikli 17 lõikes 3 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et töötamine ei kahjusta töötaja tervist ja ohutust.

Veel võib erandina igapäevast puhkeaega jagada osadeks töölepingu või kollektiivlepinguga tööaja direktiivi artikli 17 lõigetes 3 ja 4 nimetatud juhtudel ning tingimusel, et ühe puhkeaja osa kestus on vähemalt 6 järjestikust tundi ja töötamine ei kahjusta töötaja tervist ning ohutust. Nimetatud erandit saaks näiteks kasutada põllumajanduses või raudteeveol, kus töötajate tegevus on katkendlik, kuna nad veedavad tööaja rongides või on seotud vedude sõiduplaaniga ning liikluse pidevuse ja korrapära tagamisega.

Töölepingu seaduse järgi on tööandja kohustatud ette nägema vähemalt 30-minutilise tööpäevasisese vaheaja, kui tööpäeva kestus on pikem kui 6 tundi (§ 47). Vastavalt tööaja korralduse reeglitele ei arvestata tööpäevasiseid vaheaegu tööaja hulka – välja arvatud juhul, kui töö iseloomu tõttu ei ole võimalik vaheaega anda ning tööandja loob töötajale võimaluse puhata ja einestada tööajal.

Töötuskindlustushüvitiste maksmine

Riigikogu muutis töötuskindlustushüvitise maksmise süsteemi töösuhte lõpetamisel poolte kokkuleppel ja töötaja algatusel. 17. detsembril 2008 vastu võetud seaduse sätted nägid uudsena ette õiguse saada töötuskindlustushüvitist ka nn vabatahtliku töötuse korral. Omal soovil või poolte kokkuleppel töölt lahkunutele töötuskindlustushüvitise maksmine lükkus edasi kuni aastani 2013. Võrreldes seni kehtinud õigusega ei muutu töötaja või teenistuja soovil või poolte kokkuleppel töölt või teenistusest lahkunute jaoks midagi. Muudatus tagab töötukassa jätkusuutlikkuse ja vahendite olemasolu tööandja algatusel töö- või teenistussuhte lõpetanutele töötuskindlustushüvitiste maksmiseks.

Majanduslanguse ja kiirelt kasvava töötuse tõttu isegi maksimaalse võimaliku maksemäära rakendamise tingimustes töötukassa varade mahust pikemas perspektiivis ei oleks piisanud, et katta lisaks tööandja algatusel töö- või teenistussuhte lõpetanutele hüvitise maksmise kuludele ka omal soovil või poolte kokkuleppel töölt või teenistusest lahkunute hüvitisi. Prioriteet on tagada maksete jätkumine töötajast või teenistujast sõltumatu töökaotuse korral ning lükata omal soovil või poolte kokkuleppel töö- või teenistussuhet lõpetavate töötajate kohta käivat muudatust edasi majanduskasvu ning töötuskindlustusvahendite mõistliku varu taastumise perioodi.

Alates 2013. aastast poolte kokkuleppel või omal soovil töö või teenistussuhte lõpetanute töötuskindlustushüvitise määraks saab 40% keskmisest kuutöötasust kogu hüvitise saamise perioodi vältel. Võrreldes 17. detsembril vastu võetud seadusega ei muutu poolte kokkuleppel või omal soovil töö- või teenistussuhte lõpetanute töötuskindlustushüvitise määr, sellele sihtgrupile töötuskindlustushüvitise maksmine lükkub lihtsalt edasi kuni aastani 2013.

Varem kehtinud kujul säilib töötuskindlustuse seaduse norm, mis sätestab töötuskindlustushüvitise määrad, milleks on esimesel 100 hüvitise saamise päeval 50% keskmisest kuutöötasust ja alates 101. päevast kuni 360. päevani 40% keskmisest kuutöötasust. Võrreldes 17. detsembril 2008 vastuvõetud seadusega väheneb töötuskindlustushüvitis esimesel 100 päeval 70%-lt 50%-le ning alates 101. päevast kuni 360. päevani 50%-lt 40-le%.

Tööandja haigushüvitis

Riigieelarve tasakaalu parandamiseks vähendatakse töötajate hooldushüvitisi vastavalt ravikindlustuse seaduse muudatusele alates 1. juulist 2009 seniselt 100%-lt 80%-le ja alates 9. päevast haigushüvitisi seniselt 80%-lt 70%-le.

Alates 2009. aasta 1. juulist maksab tööandja vastavalt töötervishoiu ja tööohutuse seaduse muudatusele töötajale haigestumise või vigastuse korral hüvitist 4. kuni 8. päeva eest kavandatud 80% asemel 70% töötaja keskmisest töötasust.

Nimetatud muudatustega soovib seadusandja vähendada riigieelarve kulusid hinnanguliselt u 110 mln krooni võrra, millest hooldushüvitiste vähendamine moodustab u 39 mln krooni ja haigushüvitiste vähendamine u 71 mln krooni.

Tuuli Aug

Alates tänasest saavad ettevõtjad oma koondatud töötajatele hüvitist taotleda ID-kaardi abil, aasta lõpuks peaks valmima sama rakendus ka töötuks registreerimise ja töötutoetuse taotlemise jaoks.

Tänasest jõustuvat ja ettevõtjatele mõeldud uut e-teenust saab kasutada töötukassa veebilehel spetsiaalses rubriigis.

Alates homsest käivitub töötukassal teinegi uus teenus – kõik soovijad saavad töötukassa veebilehel ID-kaardi abil vaadata töötukassas enda kohta tehtud otsuseid.

ID-kaardi abil saab koondatud töötajatele koondamishüvitist taotleda inimene, kes on äriregistris määratud ettevõtte esindusõigusega isikuks. Teenuse kasutamiseks peab ta ID-kaardiga sisenema töötukassa kodulehele www.tootukassa.ee ja sealt valima rubriigi Koondamishüvitise taotlemine – e-teenus. Juhiseid teenuse kasutamiseks saab avalduse esitamise käigus.

Edaspidi on töötukassal plaanis e-teenusena pakkuda ka töötuna arvelevõtmiseks andmete esitamist, töötuskindlustushüvitise taotlemist, töötutoetuse taotlemist ja pankrotihüvitise taotlemist. Need e-teenused peaksid esialgsete plaanide kohaselt olema kasutusvalmis selle aasta lõpus.

Täna kella 11-12 vastas Postimees.ee lugejate küsimustele homsest jõustuva uue töölepingu seaduse kohta sotsiaalministeeriumi tööala asekantsler Egle Käärats.

Minu küsimus puudutab haridustöötajaid. Olen ise õpetaja ja tahaksin teada, kas see on tõsi, et uue seaduse järgi ei saa ma üle 1,0 koormust töötada? Aga mul on eelnevalt juba teine töö ja hetkel töötan 1,25 kohaga (kokku), kas pean ühest tööst loobuma?
Seadus ei luba ületunnitööd teha tööajal, kelle tööaeg on seaduse alusel lühendatud. Õpetajatele on kehtestatud lühendatud, 35-tunnine iganädalane tööaeg.

Palun selgitage arusaadavalt, kas libiseva graafikuga 12-tunniste vahetustega 4-vahetuseline töö on lubatud ja kui ei, siis millised punktid seda keelavad. Kas tööandja ja töövõtja võivad neis tingimustes omavahel kokku leppida?
Tööajakava ehk graafiku alusel töötamine on lubatud, samuti on lubatud 12-tunised töövahetused. Tööaja pikkus ja tööaja korraldus on üks töötingimustest, mida töötaja ja tööandja saavad ja võivad kokku leppida.

Mulle on natuke arusaamatu, kuidas on selle puhkuste arvutamisega? Teatavasti puhkusi arvutatakse ka uue korra järgi. Olen kuulnud, et tähtsust omab ka aeg, millal tööleping algas. Minul algas tööleping 1. juunil 2007.
Tööandja annab puhkust töötamise eest 28 kalendripäeva aastas. Puhkuse arvestus toimub kalendriaastapõhiselt, s.t 1. jaanuar kuni 31. detsember. Tööaastalt kalendriaasta arvestusele ülemineku puhul tuleb enne 2010. aasta 1. jaanuari väljatöötatud kasutamata või ärakasutatud väljatöötamata puhkus tasaarvestada 2010. kalendriaasta puhkusega. Näiteks 2010 aasta jaanuariks on töötajal väljatöötatud 10 päeva puhkust, mida ta ei ole ära kasutanud. 2010. aastal on töötajal õigus saada puhkust kokku 38 kalendripäeva (28 + 10).Tasaarvestamise tulemusena töötaja puhkuses ei kaota.

Kas uue TLSi jõustumisel võib sel aastal uuesti kohaldada osalist tööaega, kui seda on juba aasta alguses kohaldatud?
Uues TLS-s ei ole sisult identset normi 1992. aasta seaduse §-ga 68.

Sisuliselt Teie nimetatule kõige sarnasem on TLS2008 § 37 ette nähtud võimalus vähendada töötaja töötasu, kui seda õigustab tööandjast sõltumatu ajutine majanduslik asjaolu. sellisel juhul võib tööandja töötasu vähendada kuni kolmeks kuuks 12-kuulise perioodi jooksul. Tingimuseks on, et töötasu saab vähendada proportsionaalselt tööaja või -koormuse vähendamisega. Igal juhul ei ole töötajale lubatud maksta vähem kui kehtestatud töötasu alammäär (hetkel 4350.- kuus).

Kuna töötasu vähendamise juhtumid erinevad sisuliselt TLS1992 § 68 ette nähtud juhtumitest võib töötasu vähendada ka juhul, kui töötaja suhtes on sel aastal juba kohaldatud osalist tööaega tööandja algatusel vastavalt TLS1992 §-le 68.

Ma pole näinud ühtegi argumenteeritud ja arvutustega põhjendatud selgitust uue TLSi mõju kohta Eesti majandusele. Veelgi enam, nüüd poolikult (loe: töövõtjaid selgelt ahistavalt) vastu võetud seaduse mõju kohta Eesti majandusele ei saagi mingit analüüsi olemas olla. On ainult partokraatide oletustel põhinev mula.
1. Milline on Teie prognoos: Mis juhtub majanduses ja tööjõu turul pärast 1. juulit?
2. Kes vastutab, kui majandus ja tööjõu turg langeb kaosesse?
3. Milline on Teie enda kui uue seaduse ühe autori isiklik vastutus?
Muudatuste mõjuanalüüs on esitatud seaduse seletuskirjas, mis on kättesaadav nt Riigikogu või Sotsiaalministeeriumi kodulehel. Mõjude hindamisel lähtusid eelnõu koostajad ja aruteludes osalenud sotsiaalpartnerid ametlikest majandusprognoosidest, mida mina ei tihkaks mulaks nimetada.

Ametliku tööturu ja majanduse prognoosi, millele valitsus tugineb ja millest lähtudes oma otsuseid teeb, koostab Rahandusministeerium. Viimane makromajanduslik prognoos avalikustati 31.märtsil 2009 ja see on kättesaadav Rahandusministeeriumi kodulehel. Majandusprognoose koostab regulaarselt ka Eesti Pank. Lisaks võeti eelnõu koostamisel arvesse ka rahvusvaheliste organisatsioonide (OECD, Euroopa Komisjon) hinnanguid.

TLS vastuvõtmine on kahjuks langenud perioodi, kus Eestil on majanduslikult raksed olud. Töötute arv on kasvanud kordades ja seda sõltumata uue TLS vastuvõtmisest.

Kas peate võimalikuks, et pärast uue töölepingu seaduse jõustumist saab alguse suur koondamiste laine?
Kindlasti tähendab uue seaduse jõustumine teatud muudatuste võimalust tööturul. Samas ei ole põhjust ennustada ei suurt koondamiste lainet ega ka mitte tööturu olukorra kiiret paranemist. Uue seaduse jõustumine on kahjuks langenud kokku läbi aegade kõige raskema ajaga tööturul. Seetõttu on üsna keeruline öelda, kas võimalikes muudatustes töösuhetes on suurem osakaal uuel seadusel või praegustel majandusoludel.

Kui tööandja kehtestab pärast 1. juulit osalise tööaja ning kui töötaja ei ole sellega nõus, siis kas tal on õigus nõuda enda koondamist nagu vana TLS järgi?
Kui tööandja tahab vähendada töötaja töötasu ajutise, tööandjast mitteoleneva majandusliku asjaolu tõttu (ja vähendab seega töötaja tööaega või -koormust) on töötajal õigus tööleping üles öelda. Koondamist nõuda õigus ei ole, sellist õigust ei ole töötajal ka TLS1992 järgi. Samas on töötajale ette nähtud sama suured hüvitised kui koondamise korral.

Kuidas hakkab toimuma tasustamine öösiti (22:00-06:00)töötamise eest. Kui palju kaotab uue seadusega siiani öösiti töötmise eest kalendrikuu jooksul 1000 EEK teeninud töövõtja?
Öötöö aeg on jäänud samaks (kella 2200 kuni 0600). Öötöö tasu on hoopiski tõusnud ja on tänase 1,2 kordse asemel 1,25 kordne. Seega töötaja ei kaota, vaid võidab.

Kui eeldada, et Teie näites nimetatud 1000 krooni kuus oli öötöö tasu koefitsendi 1,2 alusel, siis uue seaduse jõustumisel peaks töötaja saama 1042 krooni.

Kuidas hakkab toimuma tasustamine riigipühade ajal töötamise eest (näit 24. dets, 24. veebr või 24. juuni). Kui palju kaotab uue seadusega siiani riigipühal ühe tööpäeva eest 1000 EEKi lisa teeninud töövõtja/teenistuja?
Riigipühadel töötamist tasustatakse endiselt kahekordse kokkulepitud töötasu määras, seega töötaja töötasu ei muutu.

Kes sõlmib (kelle vahel sõlmitakse) kollektiivleping asutuses, kus ametiühingut pole?
Kollektiivlepingu võib sõlmida ametiühing või juhul, kui ametiühing tööandja juures ei tegutse/seda ei ole loodud, töötajate usaldusisik, kelle on valinud töötajate üldkoosolek.

Kas see ei ole vastuolus võrdse kohtlemise printsiibiga, et asutusesiseselt on samal töökohal töötavatel inimestel erinevate tingimustega töölepingud? Praegu vastuvõetud seaduse promomisel ju sellisele võimalusele näidatakse (igaüks saab sellise lepingu nagu ta välja võidelda suudab).
Võrdse kohtlemise põhimõtte kohaselt ei ole lubatud võrdsete isikute ja olukordade põhjendamatu ebavõrdne kohtlemine. Lepingu läbirääkimisel ja töötingimuste kokkuleppimisel ei pruugi see aga tähendada, et kõik töölepingud peavad olema absoluutselt sarnaste tingimustega. Esmajärjekorras sõltuvad kokkulepped poolte vajadustest ja soovidest. Samas ei ole võrdse kohtlemise põhimõttega kooskõlas kindlasti näiteks võrdse töö eest ebavõrdse töötasu maksmine või muu põhjendamatu töötajate ebavõrdne kohtlemine olgu töölevõtmisel, töötingimustes, karjääriedendamisel või koolituse pakkumisel.

Uue tööseaduse järgi võib katkestada tööandja algatusel töösuhte, kui inimene on haiguslehel. Kuidas toimub haigushüvitise maksmine haigekassast-kes kuhu ja millal pöördub?
Töötajal kehtib ravikindlustuskaitse kaks kuud pärast töössuhte lõppemist. Kui inimene on kaotanud töö, peaks ta pöörduma Tööturuametisse uue töö leidmiseks. Töötuna registreeritud isikul on õigus ravikindlustusele.

Kas vastab tõele, et uue TLSi järgi võib lapsehoolduspuhkuse ajal töötaja koondada, samuti ei ole 3 aasta möödudes endine töö kindel?
Töötajat ei ole lubatud lapsehoolduspuhkuse ajal koondada. Kui töötaja on enne lapse 3-aastaseks saamist lapsehoolduspuhkuse lõpetanud ja läinud tööle, võib teda koondada.

Koondamise olukorras on alla 3-aastase lapse vanemal, kes töötab, töölejäämisel eelisõigus.

Vana seaduse järgi oli võimalik saata töötajaid sundpuhkusele, kusjuures tasustati 60 protsendi ulatuses miinimumpalgast. Uuest seadusest leidsime punkti, mille alusel tööandja saab töötaja töötasu vähendada ja töötaja võib vastavalt vähendada tööaega. Kuidas käituda, kui majandussurutise tõttu pole kahjuks tööd piisavalt anda ja tuleb töötajad teatavaks lühikeseks perioodiks koju jätta? Koondada töötajaid ei soovita. Missuguse seadusesätte alusel toimub teatamine ja kuidas arvestada tasu kodus tööta oldud aja eest, kui töötajad saavad töötasu tükitöö põhimõtete järgi?
Uus TLS § 37 lubab tööandjal töötaja töötasu vähendada ajutise, tööandjast mitteoleneva majandusliku asjaolu tõttu. Töötasu võib vähendada kuni kolmeks kuuks 12-kuulise ajavahemiku jooksul. Töötasu ei tohi vähendamise tulemusena olla väiksem kui Vabariigi Valitsuse kehtestatud töötasu alammäär. Töötasu vähendamisel on töötajal õigus keelduda töö tegemisest tasu alandamisega võrdses ulatuses.

Kuidas maksustatakse poole kohaga töötajat, näiteks lepingu järgi nädalas 20 tundi?
Kas maksud arvutatakse tundide järgi või täis koha järgi?
TLS ei muuda maksustamispõhimõtteid. Maksuküsimustes soovitan pöörduda Rahandusministeeriumi või Maksu- ja Tolliameti poole.

Kas ja kuidas on reguleeritud õpetajate tööaeg? Kas eksisteerib edasi selline mõiste nagu «õpetaja üldtööaeg», mis annaks koolile õiguse normkoormusega (22 t) õpetajat koolimajas kinni hoida 35 tundi nädalas?
Õpetajate tööaega reguleerib Vabariigi Valitsuse määrus, mille kohaselt õpetajad töötavad lühendatud tööajaga 35 tundi nädalas. Määrus näeb ette kontakttunnid vastavalt ametikohtadele.

Lugupeetud Egle Käärats! Olen käinud mitmetel uue TLSi koolitustel, lektoriteks olete olnud nii Teie, kui ka näiteks Heli Raidve, Gaabriel Tavits. Ilmselt teate isegi, et nii mõneski uut TLS puudutavas küsimuses olete Te kõik kolm erinevatel seisukohtadel. Minu küsimus seaduse autorile on järgmine: miks pressitakse läbi seaduse eelnõu, mille kõik probleemid ei ole lahendatud ning seaduse õigeks kohaldamiseks peab hakkama ootama riigikohtu lahendeid? Kui kolm tööõiguse spetsialisti tõlgendavat seadust erinevalt, kuidas peab käituma töötaja või tööandja? Miks lõite ja esitasite vastuvõtmiseks eelnõu, mis ilmselgelt veel «valmis» pole?
Uus seadus toob muudatusi ja paratamatult kaasnevad sellega erinevad tõlgendamisvõimalused. Olen kindel, et seisukohad ajapikku ühtlustuvad.

Kuidas tasustatakse uue lepingu järgi õppepuhkust täiskoormusega õppel ja kas tööandjale on see kohustuslik maksta?
Õppepuhkust on töötajal õigus saada 30 kalendripäeva aastas. Õppepuhkust on töötajal õigus saada sõltumata õppevormist ja koormusest. Tasemekoolituse ja tööalase koolituse korral peab tööandja maksma töötajale keskmist töötasu 20 kalendripäeva eest.

Mis saab 1. juulist seni kehtinud töösisekorraeeskirjadest? Kas on mingeid erisusi, kui enamik töötajaid on avalikud teenistujad, mitte töölepingu alusel töötavad töötajad? Kui jah, siis millised konkreetselt?
Uus TLS ei nõua töösisekorraeeskirjade muutmist, kuid need osad eeskirjast, mis on vastuolus uue seadusega on tühised. Seega on tööandjal mõistlik töösisekorraeeskirjad üle vaadata ja kujundada ettevõttele sobivad reeglid.

Avalikku teenistust reguleerib avaliku teenistuse seadus.

Kuidas hakkab puhkusrahade arvestamine 1.07 toimuma? Tahaks täpselt arvestust teada?(Riigipühad jäävad välja, aga haiguslehel oldud päevad ja puhkuse päevad)
Puhkusetasu arvestatakse lähtuvalt Vabariigi Valitsuse 11.06.2009 määrusest nr 91 "Keskmise töötasu maksmise tingimused ja kord". Puhkusetasu arvestamise põhimõtted jäävad üldjuhul võrreldes kehtiva õigusega samaks, s.t puhkusetasu tuleb arvutada arvutamise vajaduse tekke kuule eelnenud kuue kalendrikuu jooksul töötaja teenitud töötasust, mis jagatakse sama ajavahemiku kalendripäevade arvuga. Kalendripäevade arvu vähendatakse nende päevade võrra, mil töötaja oli näiteks haige.

Kas tööandja võib vallandada ühepoolselt tihti (poole aasta jooksul ~4 lehte) lastega haiguslehel oleva töötaja?
Tööandjal peab töölepingu ülesütlemiseks olema mõjuv põhjus. Tööandja ei või töölepingut üles öelda, kui töötaja täidab olulisi perekondlikke kohustusi, selliseks kohustuseks on ka laste kasvatamine ja hooldamine. Tööandjal tuleb arvestada, et töötajate seas on lastevanemaid, kelle lapsed võivad olla sagedamini haigemad kui täiskasvanud inimesed.

Kas koondamise järjestuses arvestatakse töötaja töövõimetust (40%) võrreldes teiste töötajatega?
Uus TLS annab koondamisel eelisõiguse üksnes alla kolmeaastast last kasvatavale vanemale ja töötajate esindajale. Lisaks peab tööandja koondamisel kohtlema kõiki töötajaid võrdselt.

Kas tükitöö hindeid tohib muuta tihedamini kui kord poole aasta jooksul?
Töötasu, milles töötaja ja tööandja on kokku leppinud, saab muuta üksnes poolte kokkuleppel. Kokkulepitud tingimusi võivad pooled kokkuleppel muuta nii sageli kui see on vajalik.

Kas uues töölepingu seaduses on sätestatud see, et riik enam riigitööle suunduvate lõpetajate õppelaenu ei kustuta, kuigi paljud tudengid võtsid seda õppelaenu teadmisega, et nad lähevad riigitööle ja riik ka siis õppelaenu kustutab? Mis aastast sisseastujatele enam riik riigitööle suundudes õppelaenu ei kustuta?

Kas need tudengid, kes on võtnud õppelaenu (ja teinud võib-olla ka eriala valiku) selle teadmisega, et nad lähevad riigitööle ja et nende õppelaen kustutatakse, saavad veel omalt poolt midagi ära teha?
Õppelaenud kustutamist TLS ei reguleeri.

Mis on uue töölepingu seaduse põhiküsimus, milliseid hoobasid sellega soovitakse käivitada, kelle tiibu kärpida? Miks oli üldse uut seadust vaja?
Kehtiv TLS on pärit 1992. aastast ja ei vasta enam muutunud sotsiaal-majanduslikele oludele. Uue seaduse eemärk on võimaldada töösuhte pooltel kujundada neile sobivaim töölepinguline suhe. Uus seadus annab pooltele suurema otsustusvabaduse ning suunab töötajat ja tööandjat rohkem läbirääkima ja kokku leppima.

Kas oleks võimalik välja tuua uue seaduse peamised plussid võrreldes vanaga töövõtja seisukohalt?
Uue seaduse eesmärk on saavutada tasakaal töötaja ja tööandja õigustes ja kohustustes ning võimaldada töösuhte pooltel kujundada neile sobivaim töölepinguline suhe. Uus seadus annab pooltele suurema otsustusvabaduse ning suunab töötajat ja tööandjat rohkem läbirääkima ja kokku leppima.

Tööohutus oli varem tööõiguse osa.
1. Miks TLSist on nüüd välja jäetud terminid: tööohutus ja töövigastus?
2. Kuidas ja miks TLS on seotud terminiga tööõnnetus?
3. Kuidas TLS juriidiliselt seotakse tööõnnetuskindluse seadusega?
Tööohutus on endiselt tööõiguse osa. Uus seadus siinkohal muudatusi ei too. Töötervishoidu ja tööohutust reguleerib töötervishoiu ja tööohutuse seadus.

Mis muutub alla 3-aastase lapse vanema jaoks reaalselt?
Uus TLS muudab alla 3-aastast last kasvatava vanema töölepingu ülesütlemise reegleid. Tööandjal peab töölepingu ülesütlemiseks olema mõjuv põhjus ja tööandja peab ülesütlemist alati põhjendama. Tööandja ei või töölepingut üles öelda põhjusel, et töötaja täidab perekondlikke kohustusi, milleks on ka väikelapse kasvatamine. Kui tööandja ütleb töölepingu üles töötajaga, kes kasvatab alla 3-aastast last, siis seadus eeldab, et töölepingu ülesütlemine on ebaseaduslik. Tööandja peab sellisel juhul tõendama, et töölepingu ülesütlemine on tingitud objektiivsetest põhjustest. Töötavat alla 3-aastase lapse vanemat võib koondada, kuid tal on koondamise korral tööle jäämise eelisõigus. Koondada ei tohi lapsehoolduspuhkusel olevat töötajat, samuti töötajat, kellel on õigus rasedus- ja sünnituspuhkusele või lapsendajapuhkusele.
Töölepingu ülesütlemiseks ei ole vajalik enam tööinspektori nõusolek.

Kuidas on seletatav, et nii olulisse seadusse jäid sisse hooletusvead, millele isegi president tähelepanu juhtis? Kas keegi millegi eest vastutab ka?
Arusaamatuks jääb, millistest hooletusvigadest on jutt. Hilisemate muudatustega tehti tehnilisi täpsustusi õigusselguse huvides.

Kui vana seaduse järgi tuli koondamise korral vähem etteteatatud aeg hüvitada rahas, kas see kehtib ka uue seaduse korral töölepingu ülesütlemisel?
Jah, sama põhimõte kehtib ka uue seaduse kohaselt, s.t tööandja peab töötajale hüvitama ülesütlemisest vähem etteteatatud päevad.

Kas komandeeringu ajal tuleb töötajale maksta jätkuvalt keskmist töötasu või säilitatakse talle palk? Ja kus need reeglid kirjas on?
Lähetuses olles kehtib töötaja töösuhe edasi, seega on tööandja kohustatud töötajale töötasu maksma ka lähetuses oldud aja eest, s.t säilitama töötasu.

Tööandja võib ühepoolselt lepingut teatud tingimustel muuta. Kas tööandja võimetus teha realistlikku äriplaani ja planeerida tegevust on «objektiivsed põhjused»?
Töölepingu tingimusi saab tööandja muuta kokkuleppel töötajaga. Erandiks on TLS § 37, mis näeb ette tööandja võimaluse töötasu vähendada, kui tööandja ei saa ajutise, ettenägematu, temast mitteoleneva majandusliku asjaolu tõttu kokkulepitud tööd anda. Tööandja ei saa kasutada TLS § 37 eesmärgiga kanda ettevõtlusriski töötajatele üle.

Kas uues seaduses säilib nõue määrata töölepingus tööaja norm? Kui ei, siis kuidas arvestatakse ületunni tööd?
Seadus eeldab, et töötaja töötab 40 tundi seitsmepäevase ajavahemiku jooksul. Seega tööandja ja töötaja võivad kokku leppida 40-tunnises tööajas või sellest lühemas tööajas ehk osalises tööajas. Kui on kokkulepitud 40 tunnis, siis see tund, mis läheb üle 40 tunni loetakse ületunnitööks.

Tahaks teada, kuidas ma tööturuametis tõestan, et jäin töötuks, kui tööandja lihtsalt helistab ja ütleb, et ma olen koondatud? Uue seaduse järgi ei pea tööandja mulle mingit kirjalikku teadet andma.
Tööandja peab töölepingu ülesütlemist põhjendama ülesütlemisavaldusega, mis peab olema vähemalt kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis (näiteks e-kiri, faks). Tööandja poolt antav põhjendus peab tuginema seaduslikul alusel, s.t sisaldama ka töölepingu ülesültemise põhjust.

Puhkusetasu arvutamine: Vana korra järgi, kui inimene sai ainult ajapalka, säilitati tal puhkuse ajaks täispalk. Kas uue korra kohaselt arvutatakse puhkusetasu kuue kuu põhjal ja kas näiteks juunis võib sel juhul puhkusetasu väiksem olla?
Puhkusetasu arvutatakse töötaja eelneva kuue kuu töötasu põhjal. Seega sõltub puhkusetasu suurus eelnevatel kuudel teenitud tasudest.

Suur tänu, et leidsite aega Postimees.ee lugejate küsimustele vastata!
Suur tänu küsimuste eest.