Artiklid
Helve Toomla
jurist
Töötaja tahab minna õppepuhkusele (tasemekoolitus) ja kirjutas avalduse viieks kalendripäevaks (ER). Tööandja aga tahab, et ta kirjutaks avalduse seitsmeks õppepuhkuse päevaks. Koolist anti tõend, mis kinnitab, et sessioon kestab ühe nädala. Töötaja aga vastab, et laupäev ja pühapäev on niikuinii tema ametlikud puhkepäevad. Kas tööandjal on õigus nõuda, et õppepuhkuse avaldus oleks kirjutatud just seitsmeks kalendripäevaks?
Täiskasvanute koolituse seaduse § 8 lg 3 järgi antakse tasemekoolituses osalemiseks õppepuhkust töötaja soovil õppesessioonideks. Sessiooni aja määrab koolitusasutus ja näitab selle ära oma teatises. Õppepuhkuse kestuse arvutamine toimub puhkuseseaduses sätestatud korras, s.t puhkust antakse kalendripäevades. Seega on tööandjal õigus nõuda, et ka puhkepäevad arvataks õppepuhkuse hulka.
Meie firma juurde loodi tütarettevõte, kuhu on plaanis üle viia kõik senised töötajad. Kas piisab sellest, kui lisame olemasolevatesse töölepingutesse tööandja uue nime, või peame siiski iga töötajaga sõlmima uue töölepingu?
Kahjuks ei selgu küsimusest, mis alusel töötajad teisele firmale üle antakse. Kui tegemist on senise firma jagunemisega või selle majandusüksuse ühelt isikult teisele mingil õiguslikul alusel üleandmisega, siis lähevad töölepingud uuele tööandjale töölepinguseaduse § 6 alusel seniste tingimuste kohaselt üle, muudetakse ainult tööandja nime. Uue lepingu sõlmimiseks põh-just ei ole. Sellel, et üks on emafirma ja teine tütarfirma, töösuhetes tähtsust ei ole. Tegemist on kahe erineva juriidilise isikuga, s.t ka eri tööandjatega.
Kas päevase osakonna tudengil, kes käib ühtlasi täiskohaga tööl, on õigus saada töötuskindlustushüvitist? Kindlustusmakse läheb tema palgast maha nagu teistelgi töötajatel.
Vastab Erik Aas,
Eesti töötukassa juhatuse liige
Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse § 6 lg 5 p 6 kohaselt ei võeta töötuna arvele inimest, kes õpib õppeasutuses päevases õppevormis või täiskoormusega õppes. Kuid kui täiskoormusega õppija on viimase 12 kuu jooksul vähemalt 180 päeva töötanud või olnud hõivatud tööga võrdsustatud tegevusega (töötamine töölepingu või võlaõigusliku lepingu alusel, töötamine avalikus teenistuses vms), saab ta ennast töötuna arvele võtta ja ka töötuskindlustushüvitist taotleda. Viimati öeldut mõistagi juhul, kui ta vastab ka teistele töötuskindlustushüvitise saamiseks sätestatud tingimustele (vt: www.tootukassa.ee).
Selgituseks olgu öeldud, et ülikooliseaduse § 22 lg 1 kohaselt võib ülikoolis toimuda täiskoormusega õpe, osakoormusega õpe või eksterniõpe. Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 6 lg 1 kohaselt toimub koolis õppetegevus päevases, õhtuses ja kaugõppe vormis. Seega pole seaduse järgi ülikoolis enam päevast õpet, on kas täis-, osakoormusega või eksterniõpe.
Holger Roonemaa,
Kadri Ibrus
Tööandjate soov kärpida palgatöötaja garantiisid võib mullu esile kerkinud pinged taas välja tuua.
Selle aasta juulist kehtima hakkav töölepinguseadus näeb küll ette varasemast kõrgemad töötuskindlustusmakse määrad nii tööandjale kui ka töövõtjale, ent töötukassa arvutuste järgi ei aitaks see vältida töötukassa tühjaksjooksmist. Töötukassa juhatuse ettepanekule tõsta makse määrad veelgi kõrgemaks seisab enim vastu tööandjate keskliit, mille juht Tarmo Kriis teatas esmaspäeval, et pigem tuleks kahandada töötajate garantiisid. See tähendaks näiteks, et ära jäetaks hüvitised omal soovil töölt lahkujatele ja tõenäoliselt kahandataks ka koondamishüvitisi.
Maksude [veelgi suurema] tõusu suhtes olen mina pigem eitaval seisukohal, sest töölepinguseadusega täna need juba tõusevad, ütles Eesti Päevalehele värske sotsiaalminister Hanno Pevkur. Võimalus on uuesti läbi vaadata riiklike garantiide süsteem, et kui suure protsendi palgast inimene töötuks jäädes saab, rääkis Pevkur ning lisas, et võrreldes teiste Euroopa riikidega on Eestis see protsent väga kõrge. Samal ajal märkis Pevkur, et oma ametliku arvamuse kujundab ta märtsi keskel, kui teema on ministeeriumis läbi vaieldud.
Pevkuri märgitud garantiide uuesti läbivaatamine tähendaks sisuliselt kogu uue töölepinguseaduse lahti harutamist veel enne, kui see on jõudnud kehtimagi hakata. Pevkur nentis, et valitsus ei ole selles suhtes veel ühisele seisukohale jõudnud ja teemaga hakkab tegelema spetsiaalne töögrupp, kuhu kuuluvad peale tema ka sotsiaaldemokraatidest Eiki Nestor ja IRL-ist Marko Pomerants.
Nestor kinnitas eile, et mitte mingil juhul ei tohi töölepinguseadust uuesti muutma hakata. Minu eelistus on raudselt, et 1. juulist kehtima hakkavat töölepinguseadust ei muudetaks, sest selleni jõudmine oli üks väga suur ja raske kompromiss, ütles Nestor. Kui avada töötutele osaks saavate hüvitiste kohta uuesti läbirääkimised, peaks Nestori sõnul taas läbi rääkima ka kõik sellega seostuva, näiteks koondamiste etteteatamisajad.
Marko Pomerants eile veel oma ettekujutust välja käia ei soovinud, öeldes, et töötukassa reservide kulumise teema on veel liiga värske.
Reserv 3,1 miljardit
Töötuskassa juhatuse esimees Meelis Paavel rääkis, et kui töötuskindlustusmakse ja ettenähtud hüvitised jätta samaks, nagu nad on praegu, siis on praeguse tempo järgi kassa reservid järgmise aasta lõpuks otsas. Võimalused on uuesti läbi vaadata maksemäär, töölepinguseadusega kaasnevad kohustused või teha mõlemat, lausus Paavel ja lisas, et mingit konfliktiohtu tema ei näe.
Paaveli kinnitusel on töötukassa juba teinud arvutused, kui palju aitaksid eri võimalused raha säästa, kuid avaldada ta neid veel ei soovinud.
Praegu on töötukassal reserve u 3,1 miljardi krooni jagu, prognooside järgi vähenevad need tänavu pooleteise miljardi võrra. Kui töötuskindlustusmakse ei muutu, kahaneksid reservid järgmisel aastal nulli. Juulist kehtima hakkava töölepinguseaduse järgi tõuseks palgatöötaja jaoks maks 0,6%-lt 1%-ni, ent töötukassa juhatuse ettepanek on tõsta töötaja panus juulist 2%-ni. Tööandja osakaal tõuseks 0,3%-lt 1%-ni.
Kommentaar
Lauri Leppik,
Tallinna ülikooli sotsiaalpoliitika professor
Töötukassa käivitamise esimesel aastal (2002) koguti vaid makseid ja nii pandi reservile seeme. Minimaalseks reservi suuruseks peeti toona ühe aasta väljamaksete summat. See tähendas, et töötukassa saaks oma kohustusi katta maksemäära aasta keskel tõstmata, kui ka tööpuudus peaks aasta jooksul kahekordistuma. Aastatel 20022008 reserv pidevalt kasvas, sest tööpuudus langes. 2008. aastal olid töötukassa kulud töötute kindlustushüvitistele 228 miljonit krooni, koondamis- ja tööandja maksejõuetuse hüvitistele 143 miljonit krooni. Reservide maht oli aasta lõpu seisuga kasvanud 3,1 miljardi kroonini. Seega oli töötukassa kriisiks hästi valmistunud. Kui tööpuudus oleks aasta jooksul kasvanud ka neljakordseks, oleks töötukassa reservidest piisanud kohustuste täitmiseks veel umbes kaheks aastaks.
Agne Narusk
Tööinimestele mõeldud kursustele ei pääse töötu ka siis, kui seal on vabu kohti.
Tööalases ümber- või täiendusõppes kehtib range tööjaotus: töötuid koolitab tööturu-amet, töötajad saavad kursustel osaleda haridus- ja teadusministeeriumi kaudu. Ja võimalusi tööinimestele jagub: tasuta koolitust pakub kokku 37 kutse-õppeasutust ja rakenduskõrgkooli ning 48 vabahariduslikku koolituskeskust üle Eesti. Töötuna arvel olija ees on need uksed lukus isegi siis, kui kursustel on vabu kohti.
Kohutavalt halb tunne on töötule öelda, et kahjuks ei saa te väljavalitud kursusele õppima tulla, sest te ei käi tööl, võtab haridus- ja teadusministeeriumi (HTM) täiskasvanuhariduse talituse juhataja Terje Haidak kokku nendeni jõudnud kutseõppe-asutuste juhtide mure. Tuleb ette, et töötu võtab end arvelt maha selleks, et minna HTM-i kaudu leitud sobivale koolitusele. Ja kui koondamisteade käes, otsitakse kibekähku välja sobilik kursus, et jõuaks end veel tööinimesena sinna möllida. Kui veab, sest vabad kohad kaovad minutitega ning tahtjaid on mitu korda rohkem.
Viis, kuidas kaks asutust õpihimuliste jaoks koolituskursusi hangivad, on samuti erinev. HTM teeb õppeasutustele ja koolituskeskustele riikliku tellimuse, tööturuamet (TTA) on kohustatud iga koolituskursuse jaoks välja kuulutama riigihanke. Selleks tuleb esmalt kokku saada mingi arv osalejaid, edasi järgneb kuid kestev hankeprotseduur. Kui koolitust ostetakse erandkorras vaid ühele töötule, tuleb võtta pakkumised mitmelt koolitajalt. Ka see on ajamahukas, kuid siiski kiirem ja vähem bürokraatlik kui riigihange.
Tööturuameti peadirektori Tiina Ormissoni sõnul pole selline süsteem praeguses olukorras kindlasti mõistlik, kuid amet seda muuta ei saa. Mõistagi võiks teatud koolitustele olla riiklik tellimus, nagu on HTM-il, nentis ta. See aga nõuab muudatusi seaduses. Seni, kuni vajalikke muudatusi pole, tuleb TTA-l piinliku täpsusega järgida riigihanke protseduure ning määrust struktuuritoetuste väljamaksmise korra kohta. Karmid nõuded peletavad eemale ka koolitajaid: palju lihtsam on vastata teise ministeeriumi riiklikule tellimusele kui jännata töötute ümberõppega.
Ministeerium pole päri
Väide, et koolituste tellimine riigihanke korras on äärmiselt mahukas ja aeganõudev, ei pea paika, vastas sotsiaalministeeriumi tööturu osakond kollektiivselt küsimusele, kas poleks mõttekas praegustes oludes muuta töötutele mõeldud koolituste tellimist kiiremaks ja lihtsamaks. Tööturukoolituse tellimine erineb n-ö klassikalisest avatud hankemenetlusest ning annab hankijale oluliselt vabamad käed. Teatud juhtudel võib tõesti olla, et lepingupartneri leidmine on veninud. Protseduuri pikkus sõltub tihti koolituse liigist ning võimalike pakkujate arvust. Ministeeriumi kinnitusel saab TTA mahukamaid koolitusi tellida ka siis, kui koolitusgrupp veel koos ei ole. Koolitusi on tellitud ka ette ning lepingud sõlmitud teatud juhtudel kuni 2009. aasta lõpuni, selgitas tööturu osakond.
Rahaline toetus õppijale
Tööturukoolitusel osalemise toetused
Stipendiumi on õigus saada töötul, kes osaleb vähemalt
40 tundi kestval tööturukoolitusel. Ühe osaletud tunni eest saab stipendiumi 3 krooni ja 75 senti.
Sõidu- ja majutustoetuse ülemmäär on 1200 krooni kuus. Ühes kuus hüvitatakse nii sõidu- kui ka majutuskulusid, ühe päeva eest hüvitatakse kas sõidu- või majutuskulud.
Allikas: www.tta.ee
Ka tööotsijad on nüüdsest oodatud
Sellest kuust saavad seni vaid töötavatele inimestele mõeldud kutseõppeasutuste täienduskoolitustel osaleda ka tööotsijad ja eri põhjustel töölt eemal viibijad, nagu lastega kodus olevad emad, pensionärid jt, edastas eelmisel nädalal haridus- ja teadusministeerium uudise esimese nn piiriülese ettevõtmise kohta. Töö-otsijana mõeldakse siin siiski endiselt meest-naist, kes pole töötuna tööturuametis arvel.
HTM-i projektijuht Inna Laanmets paneb inimestele südamele, et õppimisvõimalusi tuleb uurima hakata aegsasti. Teave kõikide koolituste kohta on ministeeriumi kodulehel. Koolitustele saab registreeruda kutsekoolides, neist paljudes ka elektrooniliselt. Teise poolaasta kursuste nimekiri pannakse internetti üles juuni lõpuks, nii mõneski kutsekoolis algavad need juba augustis.
Agnes Ojala
Töö kaotanul tasub uue ameti otsinguil kohe pöörduda ka tööturuameti poole.
Kuna koondamise tõttu kaotab Eestis igal kuul töö sadu inimesi, uuris Eesti Päevaleht, millisele abile võivad need inimesed loota, kuhu tuleks pöörduda ja mida tähele panna.
Tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja Niina Siitami sõnul algab protsess tööandjalt saadud kirjalikust koondamisteatisest. Selles peab olema kirjas viimane töötamise kuupäev ja märge, et tööleping lõpetatakse koondamise tõttu. Samuti peab töötajale põhjendama, miks kuulub koondatute hulka konkreetne inimene.
Kirjalikus teatises tuleb ka näidata, kas tööandjal on võimalik inimesele anda teist tööd ja mis on selle tingimused. Märgitud tähtaja jooksul saab koondatu otsustada, kas ta võtab pakutu vastu või loobub.
Kord muutub
Koondamisteatises võiks olla märgitud ka see, kui palju makstakse töötajale hüvitist. Inimene, kes on ettevõttes töötanud kuni viis aastat, saab kahe kuu keskmise palga, viis kuni kümme aastat töötanuile makstakse kolme kuu ja üle kümne aasta töötanuile nelja kuu keskmine palk. Samuti tuleb staai järgi kaks, kolm või neli kuud koondamisest ette teatada. Seda kuni uue töölepinguseaduse jõustumiseni juulis.
Kui töö lõppeb nõutud tähtajast varem, peab tööandja koondatule hüvitama töötasu ka nende kuude eest, mis on seaduses määratletud etteteatamisperioodina.
Uuele tööle ei saa inimene asuda enne, kui varasem tööleping on lõppenud.
Tööandjad kipuvad töötajatele tegema ettepanekuid, et maksavad lõpparve välja osade kaupa. Eriti praeguses majandusolukorras soovitan ma kõigil sellistest kokkulepetest hoiduda. Esiteks on see seadusega vastuolus ja teiseks on risk, et neid summasid hiljem ei laeku, hoiatas Siitam.
Kui kõik on korrektne, võib koondatu juba järgmisel päeval pöörduda tööturuameti poole. Ameti tööturuteenuste ja -toetuste osakonna juhataja Nele Labi sõnul ei peaks töö kaotanud otse töölt jooksujalu nende juurde tormama, kuid võiksid end vajaduse korral töötuna arvele võtta esimese kuu jooksul.
Töötuna arvele võttes läheb vaja isikut tõendavat dokumenti, tööraamatut, tööandja tõendit viimase kolme kuu jooksul makstud tasude ja kinni peetud töötuskindlustusmaksetega ning dokument, kus on kirjas, miks teenistussuhe lõppeb.
Töötuks registreerimiseks läheb tööturuametis aega paar tundi, seejärel suunab amet töötuskindlustushüvitise avalduse töötukassasse, kus otsus hüvitise maksmise kohta tehakse kahe nädala jooksul. Töötuskindlustushüvitist hakatakse positiivse otsuse korral maksma kaheksandast päevast pärast avalduse esitamist, makse jõuab töötu kontole iga kuu 10. kuupäeval.
Esimesel sajal päeval makstakse hüvitist 50 protsenti varasemast palgast, olenevalt tööstaaist saab töötu seejärel kuni 260 päeva jooksul 40 protsenti varem teenitust. Hüvitist ei ole õigust saada neil, kes viimase kolme aasta jooksul on töötanud vähem kui 12 kuud. Nemad võivad taotleda töötutoetust, mille päevamäär on praegu 32,90 krooni.
Tööturuametist võib töötu abi saada ka töö otsimisel koolituste ja näiteks stipendiumide kujul.
Aktiivsus vähendab probleeme
Sageli on koondamisteate saanuil vaja toime tulla jätkuvate rahaliste kohustustega. Probleemide vältimiseks tuleks ise aktiivne olla.
Swedbanki eluasemelaenu osakonna juhataja Eneli Veeremaa sõnul peaks panga ees võlgu olev, koondamisteate saanud inimene kohe panga poole pöörduma, sest vajaduse korral saab olukorra lahendada maksepuhkuse, laenu tähtaja pikendamise või mitme pisema laenu üheks suureks laenuks koondamisega.
Pangaga koostööd tehes jääb rikkumata ka kliendi makseajalugu, arvas Veeremaa.
Ta lisas, et pank ei taha endale inimeste kortereid ja maju ning seepärast ei minda ka jõuga kellegi kodu niisama ära võtma.
Püsivamate probleemide puhul võiks Veeremaa hinnangul läbi mõelda võimalus, et võib-olla tuleb eluase vahetada väiksema ja odavama või lausa üüripinna vastu. Kõige olulisem aga on tema sõnul säilitada külma närvi ning vältida rutakaid ja probleemide hulka kasvatavaid otsuseid, näiteks võtta SMS-laene.
Lehekülg 1380 / 1592