28. jaanuaril 2009 võttis Riigikogu vastu seaduse, millega lõpetati alates 30.04.2009 Tööturuameti tegevus ja anti ülesanded üle Eesti Töötukassale. Töötukassa võttis üle Tööturuameti ülesanded alates 1. maist 2009.

Tööturuameti likvideerimisel vabastati ametnikud avalikust teenistusest, sest kehtiva õiguse kohaselt ei olnud üleminek avalikust teenistusest töölepingulisse suhtesse võimalik isegi siis, kui jätkatakse täpselt samade ülesannete täitmist. Seda põhjusel, et Tööturuameti inimeste teenistussuhteid reguleeris avaliku teenistuse seadus ja töötukassas töösuhteid töölepinguseadus. Arvestades avaliku teenistuse seaduse ja töölepingu seaduse alusel töötamise erisusi, vabastatati Tööturuameti ametnikud ATS-i § 115 lg 1 alusel seose asutuse likvideerimisega.

Endise Tööturuameti ametnikke töötingimused muutusid – Töötukassa avalik-õigusliku juriidilise isikuna sõlmis töötajatega töölepingud töölepingu seaduse alusel. Töötingimuste muudatus algas nii põhilisest kui personali õigusliku staatuse muutusest. Tulenevalt erinevast õiguslikust alusest on erinev põhi- ja lisapuhkuse nõudeõigus, lisatasude skeem; tööstaaži arvestamise põhimõtted; pensioniõiguse erisus. Ehk siis õiguslikult on ekslik ja eksitav väide, et tegemist on ametnikega, kes jätkasid ametnikena.

Sotsiaalministeerium tööpoliitika kujundajana ei saa mööda minna töösuhete reeglitest ja neid meelevaldselt sisustada. Samale seisukohale jõudsid viidatud seaduseelnõu menetlemise käigus nii teised ministeeriumid kui Riigikogu.

Viide Rahandusministeeriumi seisukohale, et see on ainus juhtum, mille puhul kasutati sellist skeemi, on ühest küljest õige, aga jätab taas kord avamata tausta – nimelt ei ole meile teadaolevalt rohkem juhtumeid, mille puhul riigiasutus kujundataks ümber avalik-õiguslikuks juriidiliseks isikuks. Seega ei olegi seda juhtumit millegagi võrrelda. Tegemist ei olnud õiguslikult ametite ümberkorraldamisega, töötukassa õiguslik vorm (valik õiguslik juriidiline isik, mille juhtimisse on kaasatud sotsiaalpartnerid) oli muu hulgas üks tööturu struktuurireformi tingimusi, mis lepiti kokku sotsiaalpartneritega.

Töötukassa ning Tööturuameti liitmise eesmärk oli parandada teenuste kättesaadavust ja kvaliteeti, samuti tulemuslikkust inimeste tööleaitamisel. Töötukassa muutis oma maakondlike osakondade töökorraldust ja tugevdas koosseise, et konsultantidel oleks võimalik pühenduda inimeste tööleaitamisele ning pakkuda neile kiiret ja vajadustele vastavat abi töö leidmiseks. Klientide paremaks teenindamiseks loodi maakondlikesse osakondadesse infolauad, kust on võimalik saada esmast teavet Töötukassa teenuste ja töökorralduse kohta. Samuti pikenesid teenindusajad.

Tööturuameti lõpetamist reguleeriva seaduse seletuskiri.

Jana Rosenfeld
Meedianõunik
Avalike suhete osakond
Sotsiaalministeerium
Tel 6269 323
GSM 505 7135