Merike Lees

Töötaja isikliku auto lähetuses kasutamist ja kulunud bensiini hulka tõendab töötaja bensiinitšekiga koos esitatud arvestuses.

Tööandjad kardavad ja väldivad lähetuses isikliku auto kasutamise kulude kompenseerimist, sest pole kindlad, milline on kuludokument, mis tõendab kütuse kulu ja milline tõestab isikliku auto kasutamist lähetuses.

Arvatakse, et bensiinijaama ostutšekk see olla ei saa, sest see pole isikustatud ega seotud konkreetse sõidukiga ja ostetud kütusehulk ei näita sõiduks kulunud kütust. Ernst ja Young Baltic ASi juhtiva maksukonsultandi Ranno Tingase hinnangul on selleks kuludokumendiks ikkagi kütuse ostmist tõendav kuludokument. See on juba maksukohustuslase otsus, kas ta laseb töötajal kuludokumendi taha märkida autonumbri, kütusearvest lähetuses kasutatud kütuse osakaalu jne või märgitakse see info lähetuskulude aruandesse või koostatakse eraldi dokument lähetuses auto kasutamisega seotud kulude kohta.

"Maksunduses on üldreegliks, et kulutuse seos ettevõtlusega peab olema selgelt põhjendatud," ütles Tingas. "Kuna lähetuses isikliku sõiduauto kasutamise kulutuse tõendamise osas puudub erikord, siis võib maksukohustuslane ise valida, kuidas ta põhjendab konkreetse kulutuse seotust lähetusega - peaasi, et kulutus on põhjendatud ja seostatav konkreetse lähetusega."

Kütuse ostudokumendist näeb ära hinna, millega on töötaja kütust soetanud, kuid selleks, et kindlaks teha otseselt seotud kulud, tuleb kütuse ostudokumendile lisada ka töötaja poolt arvestus, kui palju ta lähetuse ajal tööga seotud kilomeetreid läbis, ütles maksu- ja tolliameti maksude osakonna juhataja Aule Kindsigo.

Sellest tulenevalt saab arvutada lähetusega otseselt seotud kütusekulu lähtudes auto tehnilistest andmetest. Arvestusega koos võiks esitada ka andmed sõiduauto kohta, kui neid varem ei ole tööandjale esitatud, soovitas Kindsigo.

Lähetuskulud hüvitatakse tööandja kirjaliku otsuse alusel, milles näidatakse töölähetuse sihtkoht, kestus ja ülesanne ning hüvitatavate lähetuskulude ja päevaraha piirmäärad. Sellest tulenevalt peaks sõiduauto kasutamise hüvitise vajadus olema näha sellel otsusel. Kilomeetri arvestuse peaks lähetatu ikkagi tegema lähetusaruandele, mitte tšeki tagaküljele, märkis Kindsigo.