Miks on õppepuhkust võimalik võtta kaug- või õhtuses, kuid mitte päevases õppes õppijail? Statsionaaridel on ju täiskohaga töötamise kõrvalt raskem koolis käia kui mittestatsionaaridel, kes käivad koolis harvem ja kelle kodutöö tähtajad on pikemad.


Maili Kalmus, vandeadvokaadi vanemabi, advokaadibüroo Ruus, Koch & Vabamets:

Seda reguleerib täiskasvanute koolituse seadus, kellel ja kui pikalt on õigus saada seoses õppesessioonide, õpingute lõpetamise või muu koolitusega õppepuhkust. Nimetatud seadusega pannakse paika täiskasvanute koolituse alused ja õiguslikud tagatised täiskasvanutele nende soovikohaseks õppeks kogu eluea jooksul. Olgu see siis üksikute kursuste vormis toimuv koolitus või töö kõrvalt põhi- või üldkeskhariduse omandamine või osakoormusega kutse- või kõrghariduse omandamine.

Seadus sätestab konkreetsed õiguslikud garantiid tagamaks täiskasvanule reaalsed võimalused tema eesmärkidele vastavas koolituses osalemiseks.

Üks elukestva õppe garantii on töötaja õigus õppepuhkusele ning tööandja kohustus seda võimaldada. Tasemekoolitusega (s.o õhtuses või kaugõppe õppevormis või eksternina põhihariduse ja üldkeskhariduse omandamine, osakoormusega kutseõppe või kutsekeskharidusõppe läbimine ja osakoormusega või eksternina kõrghariduse omandamine) seotud õppepuhkuse puhul on tööandjal lisaks kohustus säilitada õppepuhkusel viibivale töötajale keskmine töötasu kümneks päevaks ja ülejäänud õppepuhkuse päevadeks töötasu vähemalt kehtiva miinimumpalga ulatuses.

Seadusega ei ole samal moel tagatud päevases õppevormis õppimist. See tuleneb seaduse eesmärgist ning asjaolust, et päevases õppevormis õppijad peaksid eelduslikult tegelema ainult õppimisega. Lisaks on paljud päevases vormis õppijad juba nende vanuse ja põhi-, kesk- või kutsehariduse omandamise tõttu tavaliselt ülalpeetavad.

Samuti on päevases õppevormis ülikoolis või kutseõppeasutuses õppijatele ette nähtud mitmesugused tagatised, et nad saaksid keskenduda üksnes õppetööle ega peaks õppimise kõrvalt töötama. Selliste seadusandja loodud võimalustena võib nimetada üldjuhul riigieelarvest finantseeritavat õppimiskohta, õppetoetusi ja riigi tagatavat madalama intressimääraga õppelaenu.

Nii on riigieelarvelise õppekoha, õppetoetuste ja õppelaenu peamine eesmärk tagada ligipääs kutse- ja kõrg­haridusele ning motiveerida neis õppevormides õppijaid täiskoormusega ja edukalt õppima ning õppekava nominaalkestusega läbima. Eeltoodust tulenevalt ei ole seadusandja ilmselt näinud vajadust lisasoodustuste tegemiseks statsionaarses õppes õppijaile.

Seega ei ole küsimus niivõrd selles, millises õppevormis õppijatel on kergem täistöökohaga töö kõrvalt koolis käia, kuivõrd selles, mis on konkreetse õppevormi eesmärk ja kellele see on suunatud, samuti riigi ootustes neis õppevormides
õppijatele.


noh replied the topic: #36822 16 years 2 months ago
Lisan veel, et olen õppinud statsionaaris ja nüüd kaugõppes, seega päris kindlalt tean, mida räägin.
noh replied the topic: #36821 16 years 2 months ago
NO ega ei ole ju nii, et kaugõppes saab kohe automaatselt õppeuhkust. Täiskoormusel ei saa midagi. Ja et kauõppes on lihtsam - on ikka või?
Iseseisva töö hulk on tunduvalt suurem + töö + pere jne. Räägime ikka sellest, mida kindlalt teame...
imelik replied the topic: #36817 16 years 2 months ago
Pole selles artiklis midagi valesti räägitud. Tahad õppida õpi, tahad tööd teha tee tööd - isiku vaba valik.
Katrin replied the topic: #36810 16 years 2 months ago
Kuidas saate te väita, et pävases õppes õppijale on riik loonud soodustused jms??? Seda pole ju olemas! Õppetoetust saab ühel erialal nii kaug- kui ka päevaõppijate hulgast ainult väga väike hulk inimesi. Mida peaksid tegema ülejäänud? Riigieelarvelin koht ei too toitu lauale ja eeldada, et enamik päevaõppes õppijaid on vanemate kanseldada alles - rumal, väga rumal. Päevaõppe ja kaugõppe vahe on selles, et päevaõppes on võimalik osaleda suuremal määral enese harimise protsessi valikutes, kui kaugõpe selle välistab. See seadus tuleb küll kokku kägrutada ja lähimasse prügikasti lennutada!