Kaire Talviste

Noored ei adu, et e-posti aadress „olenkuul” või „enjoyme” on tööle­värbamisel kohatud.

Üle 12% Eesti töötutest moodustavad 16–24-aastased noored. Üks põhjus on kindlasti töökogemuse puudumine, ent suurt rolli mängib seegi, et noor ei adu tööle kandideerimise olemust ega oska end vastavalt esitleda.

Parimaks näiteks sellest on CV-keskuse Eesti kõige mõnusamaks suvetööpakkumiseks kuulutatud Husqvarna kampaania. Töö sisu oli veeta päevad lamamistoolis, jälgida, kuidas robotmuruniiduk töötab, ja jagada huvilistele selle kohta teavet. 1000-eurone töötasu kolme nädala eest ahvatles: sooviavalduse saatis 900 noort. Ent neist vaid 50 suutis end adekvaatselt tööle pakkuda.

„Täitsa nõutuks võttis,” tunnistab noorte avaldusi läbi lapanud Husqvarna kommunikatsioonipartner Tiiu Allikmäe. „Mulle avanes üsnagi kurb pilt.” Noorel paluti põhjendada, miks just tema peaks selle töö saama. Nagu eespool mainitud, sai sellega hakkama vaid poolsada noort. „Tegu oli atraktiivse pakkumisega ja võiks ju eeldada, et nad pingutavad. Noored ei osanud näha oma panust, ei mõistetud, et päris mitte millegi eest sellist raha ei maksta,” on Allikmäe hämmingus.

Enamlevinud põhjendused olid järgmised: vajan raha, et osta autot, nutitelefoni või reisi jaoks; olen seda väärt, sest kool oli raske ja nüüd olen puhkuse ära teeninud; olen tippklassi välimusega ja näen päikese käes atraktiivne välja; peaks ikka täitsa tohm olema, et mitte sellisele tööle kandideerida jne.

Kogu artiklit saab lugeda Eesti Päevalehe paberlehest või digitaalsest ajalehest vastavalt ostetud lugemisõigusele.