Artiklid
Töövaidluste arv on tänavu oluliselt kasvanud ning enamik neist puudutab saamata jäänud palka või hüvitisi.
Tänavu esimeses kvartalis oli tööinspektsioonis lahendamisel 2714 avaldust, millest lahendini jõudis 1423 ehk 52 protsenti. Tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja Niina Siitam rääkis Tarbija24.ee-le, et suurem osa töövaidlustest käib saamata jäänud palga, lõpparve, puhkusehüvitise, lisatasude ja muude palgaga seonduvate küsimuste ümber.
Kuigi selliste vaidluste seas võib olla ka töötamise ajal saamata jäänud tasude nõudeid, pöördutakse Siitami sõnul tavaliselt töövaidluskomisjoni ikkagi siis, kui on töösuhe lõppenud ja midagi on jäänud saamata.
Töötamise ajal pöördutakse töövaidluskomisjoni harva, välja arvatud siis, kui hakkab täis saama aegumistähtaeg, mis saamata palga puhul on üpris pikk - tervelt kolm aastat.
Kui töövaidluskomisjon tunnistab nõude kas täielikult või osaliselt põhjendatuks ja mõistab selle tööandjalt välja, kuid tööandja ei täida endiselt oma kohustust, peab inimene pöörduma juba kohtutäituri poole, kes nõuab komisjoni otsuse sundkorras täitmist. Riik Niina Siitami sõnul töövaidluskomisjoni otsuste täitmise üle järelevalvet ei pea.
Töötajatest vabanetakse ebaseaduslikult
Teisel kohal pärast rahalisi nõudeid on Siitami sõnul ka töölepingu lõpetamise ebaseaduslikuks tunnistamise nõuded: näiteks on inimest vallandatud koondamise asemel või on lõpetatud tööleping mingil alusel, milleks ei ole seaduses ette nähtud asjaolusid.
Näiteks esineb Niina Siitami sõnul sageli töölepingu lõpetamist töötaja süülise käitumise, töötaja mittevastavuse tõttu oma ametikohale või katseaja ebarahuldava tulemuse tõttu. Tõsi küll, viimast tuleb töösuhete osakonna juhataja sõnul harva ette, sest töösuhe on siis kestnud lühikest aega ja töötajal on raske tõendada, et ta katseajal tegelikult sobiv oli.
Töötukassa kinnitas hiljuti, et viimase poole aasta jooksul on sagenenud ka juhtumid, kus töötajaid sunnitakse lahkumisavaldust kirjutama, et neist odavamalt vabaneda. Paraku ei saa sellisel juhul ka töövaidluskomisjon enam aidata, sest seda, et töötaja lahkumisavalduse sunni või ähvarduse tagajärjel kirjutas, on praktiliselt võimatu tõendada.
Kümnest töövaidluskomisjoni otsusest umbes ühel või kahel juhul läheb asi Siitami sõnul ka kohtusse. Kuna 95 protsenti töövaidluskomisjonile esitatavatest avaldustest on töötajate esitatud, siis lähevad ka kohtusse tema sõnul valdavalt töötajate haginõuded.
Töövaidlusi tuleb juurde
Praegu näitab töövaidluste arv Niina Siitami sõnul selgelt kasvutendentsi: mida rohkem töösuhteid lõpetatakse, seda rohkem tuleb eelduslikult juurde ka töövaidlusi. «Eriti veel praeguses majanduslikus olukorras, kus tööandjad lõpetavad töölepinguid hüvitisi ja lõpparveid maksmata või siis suure hilinemisega makstes,» märkis Siitam.
Töösuhete osakonna juhataja arvas, et uue töölepinguseaduse kehtivuse ajal tuleb veel vana seaduse järellainetus, kuid mõni aeg hiljem peaks töövaidluste arv hakkama mõnevõrra vähenema.
Kui uue töölepinguseaduse kehtivuse ajal esitatakse töövaidluskomisjonile avaldus seoses vana seaduse kehtivuse ajal lõpetatud töölepinguga, siis juhindutakse nõuete rahuldamisel ikkagi vanast seadusest.
Oluline on seejuures vaid meeles pidada, et erinevate vaidluste puhul on erinevad aegumistähtajad: üldine tähtaeg on neli kuud, töölepingu lõpetamise õigsuse vaidlustamise puhul üks kuu, palga maksmise nõude esitamise tähtaeg on kolm aastat.
Loe tööalastest vaidlustest ka sotsiaalministeeriumi kodulehelt.
Marina Lohk
Keskmine brutokuupalk oli 2009. aasta I kvartalis 12 147 krooni ja brutotunnipalk 76,53 krooni, teatab Statistikaamet. Eelmise aasta I kvartaliga võrreldes langes keskmine brutokuupalk 1,5% ja brutotunnipalk tõusis 2,4%. Alates 1993. aastast langes keskmine brutokuupalk eelmise aasta sama kvartaliga võrreldes esmakordselt.
Reaalpalk, milles tarbijahinnaindeksi muutuse mõju on arvesse võetud, jätkas I kvartalis langemist. Kui eelmise aasta II ja III kvartalis kasvas reaalpalk veidi üle kolme protsendi, siis IV kvartalis langes 1,3% ja tänavu I kvartalis 4,5%. Samuti oli märtsi lõpu seisuga palgatöötajaid 6,7% vähem kui eelmise aasta samal ajal.
Keskmine brutokuupalk tõusis eelmise aasta I kvartaliga võrreldes kõige enam elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise tegevusalal (14,0%). Brutokuupalk langes kõige enam nii finants- ja kindlustustegevuse kui ka ehituse tegevusalal (mõlemas 10,2%).
Keskmine brutotunnipalk tõusis eelmise aasta I kvartaliga võrreldes kõige enam elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise tegevusalal (16,4%). Brutotunnipalk langes kõige enam nii kutse-, teadus- ja tehnikaalase tegevuse kui ka ehituse tegevusalal (mõlemas 3,6%).
Keskmine brutopalk oli jaanuaris 12 207 krooni, veebruaris 11 884 krooni ja märtsis 12 373 krooni.
2009. aasta I kvartalis oli tööandja keskmine tööjõukulu palgatöötaja kohta kuus 16 512 krooni ja tunnis 112,23 krooni. Keskmine tööjõukulu töötaja kohta kuus langes 0,4% ja tunnis tõusis 4,1% eelmise aasta I kvartaliga võrreldes.
Keskmine tööjõukulu töötaja kohta tõusis eelmise aasta I kvartaliga võrreldes kõige enam elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise tegevusalal (16,7%) ning langes kõige enam finants- ja kindlustustegevuse tegevusalal (8,1%).
Keskmine tööjõukulu tunnis tõusis eelmise aasta I kvartaliga võrreldes kõige enam elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise tegevusalal (19,2%) ning langes kõige enam finants- ja kindlustustegevuse tegevusalal (4,0%).
Statistikaamet korraldab palgastatistika uuringut rahvusvahelise metoodika alusel 1992. aastast. 2009. aastal on valimis 11 263 ettevõtet, asutust ja organisatsiooni. Avaldatud keskmised brutokuupalgad on taandatud täistööajaga töötajale, et oleks võimalik võrrelda palku tööaja pikkusest olenemata. Kuupalga arvestamise alus on tasu tegelikult töötatud aja ja mittetöötatud aja eest. Tunnipalgas tasu mittetöötatud aja eest (puhkusetasu, hüvitised jm) ei kajastu. Lühiajastatistikas mõõdetakse keskmist brutopalka kui tööjõukulu komponenti. Tööjõukulu hõlmab brutopalka ning tööandja sotsiaalmakseid, -hüvitisi ja -toetusi palgatöötajatele.
Mirko Ojakivi
Viimasel rahast aina tühjeneva töötukassa nõukogu istungil käisid tööandjate esindajad lauale idee, mille radikaalseima lahenduse tagajärjel jääksid tulevikus kõik töötuskindlustushüvitise saajad ravikindlustuskaitseta.
Töötukassast hüvitisi saavatele inimestele tähendaks tööandjate idee elluviimine seda, et kui neil oleks asja arsti juurde, peaksid nad oma ravikulud ise tasuma. Praegu teeb seda nende eest töötukassa. Töötukassa nõukogu esimehe Harri Taliga sõnul käisid tööandjate esindajad esmaspäevasel töötukassa nõukogu istungil juba mitmendat korda lauale töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksete süsteemi muutmise idee.
Veidi leebemas sõnastuses esitasid tööandjad sama mõtte ka märtsis toimunud nõukogu istungil. Siis soovisid tööandajad, et tulevikus ei peaks töötukassa maksma töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksu mitte tööandjate sihtfondist, vaid töötajate töötuskindlustusmaksetest täituvast sihtfondist.
Taliga sõnul on mõlemad tööandjate ideed jaburad: nõukogu istungil ei toetanud nende ettepanekuid ei valitsuse ega ametiühingute esindajad. Sotsiaalminister Hanno Pevkur pidi seda ideed kuuldes lausa krambid saama, sest kui me üritame kokkuhoidu saavutada töötukassas, siis tegelikult jääb see raha puudu haigekassas, mille rahaline olukord on veelgi keerulisem, selgitas Taliga.
Riigikogu sotsiaaldemokraatide fraktsiooni juhi Eiki Nestori selgituse järgi peitub asja iva selles, et maksete kogumiseks on töötukassas moodustatud kaks sihtfondi: ühte kogutakse raha tööandjatelt, teise töötajatelt. Praeguse töötukassa seaduse kohaselt makstakse kõik hüvitiste väljamaksmisega kaasnevad sotsiaalmaksukulud tööandjate sihtfondist.
Töötukassa nõukogu ei toetanud ettepanekut, et tulevikus kantaks sotsiaalmaksukulud töötajate sihtfondist. Selle asemel lepiti kokku, et töötuskindlustusmakse tõuseb 1. juunist tööandjate jaoks protsendini palgafondist ja töötajatele kahe protsendini palgast. Valitsus eile töötukassa nõukogu ettepanekut ei kinnitanud, ühe võimalusena on arutlusel idee, et lähitulevikus hakataks töötukassasse maksma veelgi enam: tööandjad 1,5 protsenti palgafondist ja töötajad kolm protsenti palgast.
Tööandjate keskliidu juhataja Tarmo Kriisi sõnul on tööandjad tõesti esitanud ettepaneku vähendada ka töötukassa väljamaksete koormust. Kuid oleme ka teisi ettepanekuid esitanud, aga nendest on veel vara rääkida, lisas Kriis.
Kui tööandjatel õnnestuks oma sihtfondist tehtavad väljamaksed töötajate sihtfondi suruda, poleks tööandjate sihtfondist tehtavad väljamaksed nii suured kui praegu ja nad saaksid taotleda väiksemat maksekoormust. Ravikindlustusmaksetest loobumine annaks töötukassale kokkuhoidu u 8090 miljonit krooni.
Harri Taliga sõnul võivad töötuskindlustushüvitise saajad siiski rahulikud olla, sest praegu ei toeta tööandjate ideed ei ametiühingud ega ka valitsuse esindajad.
Valitsus soovib hüvitised üle vaadata
**Eilsel valitsuse pressikonverentsil põhjendas sotsiaalminister Hanno Pevkur valitsuse otsust mitte kinnitada töötukassa nõukogu väljapakutud töötuskindlustusmakse uusi määrasid sellega, et maksetõus ei tagaks töötukassa jätkusuutlikkust.
**Nii andiski valitsus ametiühingutele ja tööandjatele töötuskindlustusmakse määrade ja hüvitiste kohta uute ettepanekute tegemiseks nädala lisaaega.
**Siiski ei tähenda see Pevkuri sõnul, et maks võiks tõusta üle kolme protsendi. Ettepaneku tagasilükkamise põhjuseks nimetas ta poolikut lahendust ja lisas, et valitsus soovib, et sotsiaalpartnerid vaataksid uue töölepinguseaduse jõustumisega rakenduvate hüvitiste ringi veel üle.
**Seni on nii valitsuse kui ka tööandjate esindajad avaldanud arvamust, et töötukassa saaks aastas säästa ligi pool miljardit krooni, kui esimesed väljamaksed isikutele, kes lahkuvad töölt omal soovil, lükataks 2013. aastasse. Ametiühingud pole nõus hüvitisi muutma. Ametiühingute juht Harri Taliga on pakkunud, et pigem võiks tõsta töötuskindlustusmakset 3,7 protsendini, praegu on piir kolm protsenti.
Allar Viivik
Mais sokutas riik tööturuameti üle 300 töötaja palgaraha maksmise töötukassa kaela, liites ameti ja kassa üheks asutuseks. 404 töötajaga asutuse ülalpidamine neelab 3,7 miljardist kroonist töötuskindlustusrahast 140 miljonit.
Riik tegi töötukassa ja tööturuameti ühendamisega kavala vangerduse kui siiani said ameti 322 töötajat palgaraha riigieelarvest ja töötuskindlustusrahast peeti ülal vaid kassa 40 töötajat, siis alates maist on kogu ametnikearmee pandud elama kindlustusrahast. Kusjuures ühendatud töötukassa personal on lühikese ajaga paisunud juba 404 inimeseni.
"Ühendasutuses on töötajaid rohkem, sest töötute arv on ülikiirelt kasvanud," õigustab töötukassa avalike suhete peaspetsialist Anu Ojasalu 42 inimese juurdevõtmist. "404 inimese hulgas on ka 34 Euroopa Liidu rahastatavat kohta. Juurde on tulnud konsultante, kes töötuid iga päev teenindavad," selgitab küsitletu.
Kui mullu kulus töötukassa ülalpidamiseks 16,2 ja tööturuametil 62,7 miljonit krooni, siis ühendasutus neelab ligi kaks korda suurema summa 140,2 miljonit krooni ehk neli protsenti töötukassa 3,7miljardilisest eelarvest.
Ojasalu põhjendab ühendasutuse ülalpidamiskulu hüppelist kasvu suuresti infotehnoloogiakuluga hädavajalik olnud välja vahetada vananenud arvutipark ja välja ehitada hulk uusi IT-lahendeid, millest osa olevat siiani pooleli.
Külli-Riin Tigasson
Tüli töötushüvitiste pärast lõhkus valitsuse. Kuid 1. juulil jõustuv tööseadus sisaldab muudki huvitavat. Seadust selgitas TÜ tööõiguse õppejõud Gaabriel Tavits.
Uus töölepinguseadus on valitsuse lõhki löönud. Põhiliselt on sellest seadusest räägitud koondamiste ja töötushüvitiste kontekstis, aga mida uus seadus veel kaasa toob?
Koondamishüvitised on poliitiline teema, mis on töötajaile tõesti kõige valusam. Aga uus seadus sisaldab ka palju muud. Näiteks võimaldab 1. juulil kehtima hakkav uus töölepinguseadus tööandjal töötaja palka ühepoolselt vähendada. Praeguse seaduse järgi tööandja töötaja palka ühepoolselt vähendada ei saa, aga edaspidi võib tööandja töötaja palka ühepoolselt vähendada kuni alampalgani ja seda kuni kolmeks kuuks kalendriaasta jooksul.
Nii et see, kes varem sai palka 15 000 krooni kuus, võib hakata saama 4350 krooni?
Jah, see on võimalik. Sellest tuleb vähemalt kaks nädalat ette teatada, aga töötaja nõusolekut ei küsi keegi.
Mille alusel seda teha tohib?
Põhjuseks peavad olema ettenägematud majanduslikud asja-olud. Aga praeguses olukorras võivad kõik ettevõtted öelda, et neil on keeruline majandusolukord. Tõsi, vastureaktsioonina lubab seadus sel juhul töötajal tööandjale öelda, et ta käib selle võrra vähem tööl. Näiteks kui palk langeb viis korda, käib ta viis korda vähem tööl.
Mis muutub töölepingu sõlmimises?
Kui seni tuli tööleping sõlmida kirjalikult ja vajas nii tööandja kui ka töötaja allkirja, siis uus töölepinguseadus ei ütle selgelt, kas leping tuleb sõlmida kirjalikult või piisab tööandja ühepoolsest teatest töötajale. Seadus annab mõlemad võimalused.
Tööandja peab töötajat ühepoolselt teavitama töölepingu tingimustest, kuhu töötaja allkirja polegi vaja. Uue seaduse järgi loetakse tööleping sõlmituks alates momendist, mil töötaja tööle asub.
Nii et võib juhtuda, et inimene töötab pool aastat suulise lepingu alusel?
Jah. Töötaja asub tööle suulise lepingu alusel, talle öeldakse suuliselt, et näiteks palk on nii suur, tööaeg sellest kellast selle kellani. Aga kui töötaja hakkab tööle ja tal tekib olukord, kus talle ei maksta sellist palka nagu kokku lepiti, tekib tal õigus nõuda tööandjalt paberil ühepoolseid tingimusi.
Kas uus seadus ei või tuua kaasa massilist ümbrikupalkade maksmist?
Seda ma hästi siiski ei usu.
Mis uues seaduses veel muutub, on see, et töölepingut võib sõlmida ka esindaja vahendusel. Töötaja ei pea lepingule alla kirjutama isiklikult, tema eest võib alla kirjutada mõni volitatud isik: sugulane, tuttav, advokaat. Ja tagatipuks annab uus seadus võimaluse, et juhul kui tööandja on nõus, võib töötaja asemel töötaja ülesandeid täita kolmas isik. Praegune seadus ütleb seevastu, et töötaja täidab tööülesandeid isiklikult, ta võib selleks kasutada kolmandate isikute abi, aga tööandja ees jääb ta ise vastutavaks.
Uus seadus ütleb, et eeldatakse, et töötaja täidab ülesandeid ise, juhul kui pole kokku lepitud teisiti. Kokkuleppimise võimalus on aga uue seaduse järgi lihtne: näiteks võid saata SMS-i, kus ütled, et oled haige ja sinu asemel tuleb tööle naaber. Kui tööandja on nõus, siis tulebki naaber ja hakkab tööle.
Kas tööandja maksab sel juhul selle naabri eest sotsiaalmaksu?
Ei, sest naaber on asendaja, mitte töötaja.
Mida toob uus seadus rasedate ja väikeste laste vanemate jaoks?
Uus seadus ei luba inimest lahti lasta põhjusel, et ta on rase või kasvatab väikest last. Juhul kui tööandja annab rasedale koondamisteate, peab naine edaspidi kuni 14 päeva jooksul teatama, et ta ootab last. Sel juhul koondada ei saa. Aga kui naine selle aja jooksul teadet ei esita, jääb koondamine jõusse. Praeguse seaduse järgi seevastu rasedat töölt lahti lasta ei tohi ja tal puudub ka teatamise kohustus.
Ka kuni kolmeaastasi lapsi kasvatavate vanemate olukord muutub. Kui praegu on väikelaste vanematel absoluutne koondamiskaitse, siis edaspidi läheb alla kolmeaastaste laste emade ja isade koondamine lihtsamaks. Nende kaitse nõrgeneb.
Kas uus seadus ei too töötajatele midagi head?
Üks uue seaduse säte, mis on töötajatele hea, on see, et nad võivad mõjuvatel isiklikel põh-justel töölt ära käia. See on nn torujüri-paragrahv: kui töötajal on vaja minna koju torulukkseppa ootama või lapsega arstile, on tal õigus ära käia ja tööandja peab selle aja eest maksma keskmist palka.
Teisalt võivad siit tööandja jaoks tekkida probleemid. Võtame drastilise näite: inimene elab Põlvas ja Saaremaal sureb tema lähisugulane. Vaja on korraldada matuseid. Siit tekib küsimus: kust jookseb mõistliku ärakäimise piir? See on praegu määratlemata ja võib end tulevikus tööandjatele valusalt kätte maksta.
Kas uus seadus muudab midagi ka töötajate vastutusele võtmise puhuks?
Töötajate distsiplinaarvastutus kui selline kaob. Kui seni sai töötajale teha rahvakeeli käskkirja, kus öeldi: sa ei täitnud tööülesandeid või rikkusid töökohustusi, mille eest saad noomituse, siis seda süsteemi enam ei ole.
Uues seaduses on kirjas uus institutsioon hoiatus. Kui töötaja paneb toime töökohustuste rikkumise, siis enne lahtilaskmist tuleb teda hoiatada. Aga probleem on selles, et seadus ei ütle, kas hoiatus peab olema kirjalik või suuline ja kui kaua see kehtib. Praeguse seaduse järgi kehtib noomitus kuni ühe aasta. Uues tööseaduses aga kehtivusaega enam kirjas ei ole.
Põhimõtteliselt on võimalik, et kolm aastat hiljem tullakse ja öeldakse: kolm aastat tagasi rikkusite kohustusi, saite hoiatuse ja praegu laseme teid lahti. See on kehv.
Mis muutub varalise vastutuse osas?
Siin halveneb tööandjate olukord. Kui seni oli käibel töötaja individuaalne varalise vastutuse leping, mille alusel võis töötajalt täies ulatuses kahju kätte saada, siis uue seaduse järgi on sel lepingul nii suured piirid peal, et seda pole enam mõtet sõlmida. Uue seaduse järgi on üheselt mõistetav, et tööandja saab töötajalt kahju täies ulatuses kätte, kui see tekitati tahtlikult. Kui aga kahju tekitati hooletuse tõttu, siis kahju kättesaamine enam nii lihtne ei ole.
Kas teie meelest on uut seadust üldse vaja? Kas asjad muutuvad paremaks?
Praegune 1992. aastast alates kehtiv seadus vajab kahtlemata uuendamist. Aga uus seadus toob kaasa palju segadusi, sest sisaldab lahti mõtestamata mõisteid nagu näiteks sõna mõistlik. Näiteks lubab seadus töötaja palka vähendada mõistliku määrani, kuid mitte alampalgast madalamaks. Aga siin tekib küsimus: kus on mõistlikkuse piir?
Nii et uus seadus võib kaasa tuua palju kohtuvaidlusi?
Ei oska öelda, kas palju. Aga seaduse jõustumisel suureneb vaidluste hulk olulisel määral. Minu suurim mure on, kuidas saavad ettevõtete personalijuhid selle kõigega hakkama. Kui seni räägiti, et meil on väga suur halduskoormus, siis edaspidi halduskoormus väheneb, küll aga tekivad muud koormused: kaalutluskoormus ja hindamiskoormus.
Seda seadust reklaamiti avalikkusele kui turvalise paindlikkuse toojat. Peab see paika?
Juhul kui töötuskindlustushüvitiste suurendamisest loobutakse, siis mitte. Kui ühest poolest loobutakse võetakse üle vaid liberaalsemad töösuhted, mitte aga hüvitiste suurendamine , siis on turvalise paindlikkuse kontseptsioon läbi kukkunud.
Kas uus seadus on ettevõtetele kasulik?
Nii ja naa. Kui hakatakse koondamisi läbi viima, siis tööandjatele tuleb teatud võiduvõimalus, nad peavad vähem raha välja käima, sest suure osa koondamisrahast maksab hoopis töötukassa. Aga arvestades muid aspekte, siis väga suurt võitu ei pruugigi tulla.
Uue seadusega pannakse suurem osa koondamishüvitiste maksmist töötukassa õlule. Kas võib siis öelda, et ettevõtted, kel on parem äristrateegia, hakkavad kinni maksma nende kulusid, kes nii tublid ei ole?
Praeguse seisuga võetakse tõesti töötajate kulu tööandjatelt väiksemaks. Ülejäänu katab töötukassa. Samal ajal maksavad töötukassa kulud kinni need ettevõtted ja nende töötajad, kes nii palju koondamisi läbi ei vii. Formaalselt tõesti teatud tööandjad võidavad, aga faktiliselt raha juurde ei teki. Toimub ressursside ümberjagamine.
Praegu puudub analüüs, kas miski muutub majanduse jaoks odavamaks. Aga ilmselt väga ei muutu.
Vana ja uus seadus
Töölepingu sõlmimine
Kui praegu kehtib kirjaliku töölepingu sõlmimise kohustus, siis uue seaduse järgi on tööandjal võimalus valida kahe variandi vahel: kas kirjalik leping või ühepoolne töölepingu tingimustest teatamine.
Töölepingu muutmine
Kui praegu vormistatakse see kirjalikult, siis uues seaduses kirjaliku vormistamise nõue puudub, piisab näiteks SMS-ist või teatest sõnumivahetuse programmis. Seadus ei välista lepingu suulist muutmist.
Töötasu
Töötasu vähendamine ilma töötaja nõusolekuta ei ole praegu lubatud. Uue seadusega saab tööandja ühepoolselt töötasu vähendada kuni miinimumpalgani kolmeks kuuks aasta jooksul.
Puhkus
Kui praegu käib arvestus töö-aasta eest, siis uue seadusega kalendriaasta eest. Tööandja võib edaspidi keelduda ühe päeva kaupa puhkuse andmisest.
Tööraamat
Uue seadusega tööraamatu roll kaob.
Töötuskindlustushüvitis
Praegu on õigus hüvitisele koondatutel: 50% palgast töötuse esimesel 100 päeval ning 40% alates 101. päevast. Eile riigikogule üle antud uue töölepinguseaduse parandustega lükataks töötuskindlustushüvitise maksmine omal algatusel või poolte kokkuleppel töölt lahkunutele kuni 2013. aastani edasi.
Töötutoetus
Praegu 1000 krooni kuus, uue seadusega tõuseb 50%-ni eelmise aasta alampalgast. 1. jaanuarist 2010 kerkiks töötutoetus seega 2175 kroonini kuus.
Koondamishüvitis
Kui praegu maksab määramata ajaks sõlmitud töölepingu lõ-petamisel koondamise tõttu tööandja töötajale hüvituseks tema kahe kuu keskmise palga, siis uue seaduse järgi on koondamishüvitise suuruseks töötaja ühe kuni nelja kuu keskmine töötasu.
Igale koondatule maksab ühe kuu töötasu välja tööandja. Kui töötaja on tööandja juures töötanud kauem kui viis aastat, maksab ülejäänud osa koondamishüvitisest välja töötukassa.
Töötukassa makstava hüvitise suurus sõltub tööandja juures töötatud ajast järgmiselt:
ühe kuu keskmine töötasu staa 5-10 aastat
kahe kuu keskmine töötasu staa 10-20 aastat
kolme kuu keskmine töötasu staa 20 või rohkem aastat
Allikad: töölepinguseadus ja selle parandusettepanekud, Eesti ametiühingute keskliit,
Lehekülg 1337 / 1593